Haal het maximale uit je online verkopen

Lees hier meer over waar je aan moet denken bij het starten van bezorgen en afhalen van maaltijden en hoe je online je producten beter kunt verkopen. Unilever Partners helpt je ook aan alle benodigdheden om er online perfect bij te staan.

Verhoog omzet en gemak door meal combinaties met ijs

Verhoog omzet en gemak door meal combinaties met ijs

Het plaatsen van een meal combi op het online menu heeft meerdere voordelen voor jou als horecaondernemer.

  1. Een goed geprijsde en aantrekkelijke meal combinatie kan leiden tot een toename van de bestellingen, wat leidt tot een hogere omzet;

  2. Door een speciale meal deal aan te bieden, kunt je jouw klanten verleiden om meer te bestellen dan ze normaal gesproken zouden doen;

  3. Het online plaatsen van een meal combinatie maakt het voor klanten gemakkelijker om keuzes te maken;

  4. Hiernaast kunnen klanten de deal direct in haar app zien en bestellen. Dit maakt het bestelproces nog efficiënter;

  5. In een competitieve horecamarkt kan het aanbieden van aantrekkelijke online meal combi’s jou helpen om te onderscheiden van andere restaurants.

Staat er nog geen ijs op het online menu? Wij helpen je graag om jouw online menukaart uit te breiden met desserts. Hiermee verhoog je namelijk het gemiddelde bonbedrag, wat zorgt voor meer omzet. 

Bestel nu Ben & Jerry’s & Magnum Pints voor je meal combi:

Bestel nu
Beginnen met bezorging

Beginnen met bezorging

Wat zijn creatieve manieren om omzet te maken in deze tijden?

Maaltijdbezorging is een oplossing waar velen voor kiezen. Voor jou betekent het omzet, voor je gast lekker eten en gemak, zonder daarvoor de deur uit te gaan. Hoewel je aanmelden voor maaltijdbezorging een makkelijke stap lijkt, is het daarmee alleen nog niet compleet. Wat zet je op je menu? Bezorg ik mijn eten zelf of geef ik het uit handen? Om hierachter te komen, helpen we je graag met inspiratie en handige tips.

Boost je online verkopen

Boost je online verkopen

Wist je dat maaltijddelivery in 2020 met maar liefst 37% groeide naar ruim €2,7 miljard? (Bron: FSIN). Reden genoeg om met jouw onderneming de onlinewereld te gaan verkennen!

En omdat we begrijpen dat er veel op je afkomt en online verkopen niet direct jouw focus heeft, willen we jou graag een handje helpen. Daarom hebben we enkele tips en tricks op een rijtje gezet, waarmee je simpel en snel het maximale uit jouw online verkopen haalt.

Verhoog je omzet
Meer dan de helft van de onlineconsument is opzoek naar een dessert in de vorm van ijs. (bron: GfK NORM). Maar zij bestelt ook graag een dorstlesser bij haar maaltijd.

Voeg daarom Ben and Jerry’s, Magnum en Lipton Ice Tea toe aan je online menu op Thuisbezorgd, Uber Eats en jouw eigen website. En verhoog daarmee je gemiddelde orderwaarde. Ofwel… Een hoger gemiddelde orderwaarde leidt tot meer omzet.

Zorg ervoor dat je menu er spik en span bijstaat. Als jij jouw menu strak hebt staan, ben je beter vindbaar voor de consument. Een goede vindbaarheid resulteert dan ook in meer consumenten op jouw restaurantpagina.

Juiste assortiment

Juiste assortiment

Onze Chef Edwin van Gent (SVH meesterkok en Culinair adviseur bij Unilever Food Solutions) geeft je graag een aantal tips om je online menukaart zo goed mogelijk samen te stellen: 

  • Hou je menukaart simpel en kort. Kies een paar goede en populaire gerechten die je aanbiedt via bezorging, maar neem zeker niet je hele reguliere kaart over. 

  • Ga na welke gerechten kwaliteit behouden gedurende de bezorging en denk na over de haalbaarheid in de keuken, zeker tijdens spitsuur voor bezorging (18.00-20.00). Een biefstuk met pepersaus bijvoorbeeld, gaart nog na tijdens de bezorging. Stoofvlees echter, houdt de temperatuur goed vast en kan tijdens de rit niet taai worden. Zo bied je je gasten de kwaliteit die jij wilt waarborgen. 

  • Pas je gerechten iets aan. Dat ene mooie krokantje wat je normaal gesproken op het einde aan het gerecht zou toevoegen, is nu handiger om juist weg te laten. Het wordt zacht en valt wellicht naast het gerecht tijdens de bezorging. Dit komt nooit zo aan als jij het had bedacht! 

  • Ga je ook kijken naar bezorging tijdens de lunch? Denk dan na over gerechten die je tevens in de avond als voorgerecht kan aanbieden. Een pokebowl leent zicht prima uit als lunchgerecht, maar tegelijk ook als voorgerecht bij het diner. Zo bespaar je ook nog eens tijd in je mise en place.

  • Salades lenen zich uitstekend voor maaltijdbezorging. Je loopt immers geen risico dat het eten kan afkoelen. Server de dressing of saus wel los in een bakje om de salade knapperig te houden. 

Vergeet niet om je marge-makers op de kaart te zetten voor thuisbezorging: drankjes en desserts. Mensen kiezen voor gemak en staan er daarom eerder voor open om een geheel menu te bestellen. Zo maak je omzet met je gerechten én verdien je extra door drankjes en desserts. Een dessert met een bolletje ijs is niet handig, dat komt volledig gesmolten aan. Daarentegen is voorverpakt ijs zoals een pint Ben & Jerry’s of Magnum wel een goed en smaakvol alternatief. 

Je eigen website of een platform?

Je eigen website of een platform?

Zodra je je maaltijdbezorging menu op een rijtje hebt, beslis je of je zelf bezorgt of dat je het uit handen geeft:

  • Je kunt ervoor kiezen om je eigen website te gebruiken als platform inclusief eigen bezorging. Klanten bestellen dan bewust bij jou en je hoeft geen percentage per bezorging af te staan aan een derde partij. Het nadeel hier is wel dat je website een online betalingssysteem moet krijgen en je je eigen koeriers moet hebben. Je kan daar wel slim op inspelen door je bedieners in te zetten om je maaltijden te bezorgen. 

  • Mocht je meerdere potentiële klanten willen bereiken en je bezorging liever uit handen geven, dan kan een service als Thuisbezorgd, Deliveroo en/of UberEats je daarbij helpen. De drie partijen bieden zowel een bezorgservice als een online bestelplatform aan. Ga voor jezelf na wat bij jou en je restaurant past. 

  • Handig is wel, mocht je je bezorging uit handen geven, om je bij meerdere bezorgservices aan te sluiten. Zo ben je niet afhankelijk van één partner. Check wel welke services in jouw stad actief zijn, dat kan namelijk per regio verschillen.  

  • Maak daarnaast gebruik van je eigen platformen om je maaltijdbezorgingservice uit te lichten aan je publiek. Laat het via de kanalen weten via welke jij normaal gesproken communiceert, zoals Facebook of je website. 

Blijf toegankelijk en ga voor perfectie

Blijf toegankelijk en ga voor perfectie

Is jouw bedrijf helemaal klaar om te starten met bezorging?

  • Bezorggebied:
    Het lijkt aantrekkelijk om voor een groot gebied te bezorgen, maar daarmee is de kans groter dat de kwaliteit van je maaltijden niet gewaarborgd blijft. Kies voor een kleine straal rond je restaurant om kwaliteit en snelheid te kunnen garanderen.  

  • Houd contact met je klant:
    Het kan altijd voorkomen dat de bezorger vertraging heeft opgelopen, of dat een klant helaas ontevreden is doordat de warme maaltijden koud zijn bezorgd. Communiceer altijd met je klant om negatieve reviews of een verkeerde indruk te voorkomen. Laat bijvoorbeeld iemand uit je restaurant persoonlijk langsgaan om een nieuw gerecht te brengen met als goedmakertje een dessert van het huis.  

  • Online zichtbaarheid:
    Voor bezorging is het heel belangrijk om je online menukaart in orde te maken met de juiste benamingen, uitgebreide omschrijvingen van je gerechten en mooie afbeeldingen. Zo maak je je potentiele klant nog nieuwsgieriger. Deze online communicatie kan natuurlijk gewoon via social media kanalen zoals Facebook en Instagram. Zo bereik je een groot publiek op een snelle, eenvoudige manier.